Tuesday, March 29, 2016

Alasan Skandal Banglo Guan Eng : Dulu Anai-Anai, Semut Api dan Musang, Kini Swimming Pool, Minum Kopi & Feng Shui



Bila Teresa Kok beri alasan Guan Eng beli harga rumah murah kerana Feng Shui tidak baik maka kita lihat kembali isu rumah Guan Eng ini kira kira 7 tahun yang lalu.

Persoalannya, kenapa Guan Eng tidak duduk di banglo yang disediakan untuk Ketua Menteri?

Dalam artikel di bawah ini, pada masa itu Guan Eng beri alasan : 
1) semut api
2) anai anai
3) musang

Tiga binatang ini katanya ada di kediaman rasmi maka Guan Eng pindahlah ke banglo milik Miss Phang. Jika lihat balik artikel di bawah, Guan Eng berkata banglo itu akan diduduki kembali oleh Miss Phang. Sekarang apa sudah jadi? Siapa yang duduk selepas itu?

Sekarang apa pula alasan yang diberi oleh Guan Eng?
1) Saya tidak tahu nilai hartanah
2) Feng Shui tidak baik
3) Tiada swimming pool
4) Ajak wartawan masuk tengok rumah
5) Ajak minum kopi
6) Tuduh orang lain sebagai salah

Kalau 7 tahun dulu Guan Eng jadikan semut api, anai anai dan musang sebagai alasan kini datang pula alasan lain. Persoalannya apa sudah jadi pada kediaman rasmi yang sedang dibaiki oleh JKR itu? 

Masih ada masalah semut api, anai anai dan musang selepas 7 tahun dibaiki? 

Berapa kos pembaikan rumah kediaman rasmi tersebut? Jika sudah dibaiki mengapa tidak digunakan? Perkara perkara ini perlu dijelaskan kepada rakyat Pulau Pinang.
 

"Pada 3 Julai 2009, Guan Eng berpindah dari Seri Teratai ke sebuah banglo mewah di Jalan Pinhorn atas alasan mempunyai banyak semut api, anai-anai dan musang.
Pemindahan itu dilakukan dengan dengan alasan memberi laluan kepada pembaikan besar dan rawatan anai-anai oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).

 Sebelum ini, sebuah akhbar mendakwa kediaman baru itu hanya sebuah banglo biasa namun selepas proses pengubahsuaian, ia menjadi kediaman mewah.
Bagaimanapun, Guan Eng menafikannya dengan mendakwa kos pembaikan dan pengubahsuaian rumah sewa itu ditanggung oleh pemiliknya.

Memandangkan pemiliknya ingin menduduki rumah itu suatu masa nanti, Guan Eng bersetuju tidak mendedahkan butiran lanjut ini kerana ia melibatkan hak peribadi pemiliknya.

Mempertahankan tindakannya, Guan Eng berkata beliau tidak membelanjakan wang awam sebaliknya hanya menggunakan elaun perumahan yang diperuntukkan kepadanya mengikut undang-undang, seperti pernah dinikmati Tan Sri Dr Koh Tsu Koon sebelum itu". (sumber)

No comments: