Wednesday, March 18, 2015

Tutup Kerana GST: Kastam & LHDN Perlu Siasat Pasar Mini Ini


Dakwaan Guan Eng ini nyata sekali dakwaan secara dangkal dan tidak berasas apa apa fakta. Yang dituduh bila GST dilaksana maka Pasar Mini Tat Ming akan kena tutup. 

Jika Pasar Mini Tat Ming itu berperolehan lebih dari RM500,000  setahun. Seseorang adalah dikehendaki untuk berdaftar di bawah CBP jika perolehan bercukai tahunannya melebihi RM 500,000. 

Seseorang itu termasuk individu, pemilik tunggal, perkongsian, syarikat, pemegang amanah, pertubuhan, kesatuan, kelab persatuan atau mana-mana organisasi termasuk jabatan kerajaan atau pihak berkuasa tempatan yang terlibat di dalam perniagaan yang membuat pembekalan bercukai di Malaysia (baca lanjut).

Jika Pasar Mini Tat Ming tidak sampai pun RM500,000, maka pasar mini itu tidak dikenakan GST. Alasan apa perlu tutup? Apa kos tambahan pasar mini tersebut bila ada GST tidak dinyatakan? Ianya hanya memainkan sentimen untuk kelirukan rakyat. 

Pihak kastam dan LHDN perlu menyiasat Pasar Mini Tat Ming ini. Guan Eng juga mungkin tidak tengok lagi bagaimana Anwar Ibrahim sendiri memuji sistem GST sebagai lebih efisyen dan telus dalam video bawah ini. 


 

No comments: