>

Saturday, November 23, 2013

Pro Mahasiswa UTHM Memperlehkan Calon Aspirasi di Facebook Gaya Red Bean Army


"Mantan Pengerusi Kelab Iqra (Kelab Iqra Uthm Original) adalah tidak berintegriti dan tidak menghormati individu-individu yang bertanding didalam Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar UTHM tahun ini. Komen-komen yang dihantar pada bahan-bahan yang dikongsikan oleh penyokong calon menunjukkan ketidakmatangan dalam komunikasi"

ini adalah luahan seorang pelajar di UTHM pada kumpulan Pro Mahasiswa UTHM yang dilihat menggunakan "strategi budak budak" untuk meraih undi pelajar.

Bukan sekadar itu sahaja, taktik memperlekehkan orang lain, membunuh karakter dan mempersendakan calon lawan adalah satu perbuatan yang boleh dianggap tidak beretika dalam proses pilihan raya kampus di universiti. 

Di UMT, mereka buat reverse psychology untuk tarik simpati, di UPSI Pro Mahasiswa berkempen awal untuk tarik perhatian, di UM mereka conteng dinding lagi untuk kempen politik dan di UTHM mereka cuba memperlekehkan calon calon Aspirasi dalam Facebook.

Sekali imbas, apa yang cuba dipraktik oleh Pro Mahasiswa UTHM ini saling tidak tumpah seperti taktikal kumpulan Red Bean Army yang cuba mempersenda dan memperlekehkan pihak lain di Facebook dengan ayat ayat yang tidak sepatutnya.

Tidak ada taktik lainkah yang mahu dibuat Pro Mahasiswa. Bukankah lebih baik jika bertanding secara intelektual dan penuh semangat setiakawan? Apakah tidak akan menang kalau tidak menggunakan taktik kotor? 


No comments: