>

Wednesday, November 27, 2013

Diam Tanda Anwar Ibrahim Turut Sama Sokong Tuntutan COMANGO?





KUALA LUMPUR 26 Nov. - Tindak-tanduk diperlihatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim menggambarkan Ketua Pembangkang itu seolah-olah menyokong tuntutan Gabungan NGO-NGO Hak Asasi Manusia (Comango).

Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad berkata, sebagai pemimpin, Anwar sewajarnya menyatakan pendirian dengan jelas.

"Dalam Islam pun, jika kita berdiam diri berkenaan suatu isu, itu bermakna kita seperti reda atau bersetuju dengan perkara tersebut.

"Jika Anwar masih berdiam diri tanpa menyatakan pendirian, ini akan menimbulkan persoalan dalam kalangan masyarakat dan juga penyokongnya," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Presiden Pertubuhan Jaringan Cina Malaysia, Ng Lum Yoong semalam yang mendesak Anwar mengumumkan pendiriannya berhubung tuntutan-tuntutan yang dibuat oleh Comango.

Menurutnya, amat wajar jika nama Comango ditukar sebagai 'Comangay' kerana mereka memperjuangkan hak golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) serta perkahwinan sejenis. 

Sementara itu, Presiden Pertubuhan Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia (MJMM), Abdul Rani Kulup Abdullah turut menggesa Anwar untuk tampil menyatakan pendiriannya.

"Saya harap Anwar tidak berdolak-dalik lagi dan jangan buat kenyataan tidak berasas seperti kerajaan membawa masuk 40,000 pengundi Bangladesh ke negara ini sewaktu pilihan raya umum lalu.

"Tiada pilihan ketiga untuk Anwar kali ini. Dia hanya perlu nyatakan sama ada menyokong atau tidak sahaja kepada masyarakat supaya kita semua tahu dia berada di pihak yang mana," katanya.

Dalam pada itu, Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM), Mohamed Maliki Mohamed Rapiee berkata, Anwar mungkin sengaja menggunakan 'jalan selamat' supaya tidak menimbulkan konflik dengan rakan-rakannya.

"Kita pun sudah tahu tuntutan Comango itu ada di antaranya yang melanggar Perlembagaan dan berkait dengan kepentingan negara. Mungkin Anwar takut akan menimbulkan konflik jika dia tidak memihak kepada tuntutan Comango.

"Kalau Anwar masih berdiam diri, ini menunjukkan dia hanya memilih isu yang memihak kepadanya lebih-lebih lagi dari sudut politik. Sebagai pemimpin, dia tidak boleh berat sebelah memilih sesuatu isu," katanya.

1 comment:

Anonymous said...

sebagai seorang PELIWAT TEGAR, mustahil Aljuburi Laknatullah ni tak menyokong Comango...sape tau mungkin sbg dalang di belakang Comango...