>

Saturday, November 23, 2013

Ada 40,000 Bangla Akan Mengundi Dalam Pilihan Raya Kampus UiTM?


Berikut adalah situasi semasa keadaan pilihan raya kampus di UiTM Shah Alam. Khabarnya pihak Pro Mahasiswa pembangkang tidak berpuas hati dengan pilihan raya kampus dan bakal meniru sikap 'abang besar' mereka di luar kampus dengan mengadakan boikot dan bantahan.

Kempen "Black UiTM" ini sama modus operandinya dengan kempan "Blackout 505" yang dibuat oleh parti pembangkang dalam pilihan raya umum yang lepas. 

Strategi yang sama macam "Blackout 505"

"Kempen berjalan lancar dan calon-calon juga bersemangat untuk bertanding. Kami di Bahagian Hal Ehwal Pelajar akan pastikan tiada pihak luar terlibat dalam pilihan raya kampus kali ini," Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar), Prof. Datuk Dr. Abdullah Mohamad Said dalam pilihan raya kampus pada tahun lepas. 

Kalau dapat sokongan kuat di UiTM, mengapa tidak Pro Mahasiswa bertanding sama dalam pilihan raya kampus?

Hakikatnya, UiTM sejak bertahun tahun dahulu, sejak zaman selepas reformasi 1998, memang sudah dikuasai secara mutlak oleh kumpulan Pro Aspirasi universiti. 

Ada calon calon yang cuba ditaja oleh Pro Mahasiswa untuk masuk buat kacau di UiTM, tetapi akhirnya ditolak oleh majoriti pelajar. Contoh paling jelas adalah seperti budak Khalid Ismath, yang akhirnya entah ke mana hilang arah tuju pelajarannya. 

Jika hendak boikot pun pada 24 November 2013 (esok), puncanya hanya satu iaitu bertujuan untuk publisiti murahan media media pembangkang. Tidak ada niat lain, kerana perkara itu pernah dilakukan oleh mahasiswa pro pembangkang secara besar besaran pada tahun 2006, mereka boikot semua PRK di 18 IPT. 

Atau mahasiswa pro pembangkang mahu menuduh ada pengundi Bangla dalam pilihan raya kampus di UiTM? Sebagaimana tuduhan "abang besar" mereka dalam video di bawah ini. 

No comments: