Wednesday, February 23, 2011

Pro Mahasiswa UPM Berkelakuan Biadap

Mengusung keranda, menipu cerita kena langgar lari, ponteng kelas ko-k dan hari ini (23 Feb 2011) Pro Mahasiswa bertindak lebih kurang ajar dengan mengepung pejabat pentadbiran Hal Ehwal Pelajar bagi membantah kekalahan mereka di UPM. Amat memalukan sekali bila Pengerusi Pro Mahasiswa UPM, Mohd Lokman Low Abdullah bertindak melarikan fail kesalahan yang dilakukan oleh Pro Mahasiswa keluar dari bilik TNC HEP (baca sini).

Menurut laporan polis bernombor Serdang/006582/08, seorang pegawai HEP UPM telah dipukul oleh Lokman Low pada jam 1215 di Kolej Tun Perak. Lokman Low Abdullah (Pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan, Sains Pertanian, dibiayai PTPTN, berasal dari Sabah, gambar 1).

Ini bukan kali pertama Pengerusi Pro Mahasiswa tersebut berkelakuan biadap. Sebelum ini, pada 15 Oktober 2008, Lokman telah bertindak biadap dengan menampar seorang pegawai HEP UPM, Fahmi Azar Mistar. Difahamkan, kejadian berpunca daripada tindakan Fahmi menegur seorang siswi PMI yang didapati menginap secara haram di Kolej Tun Perak. Akibat teguran terbabit, Fahmi ditampar oleh Lokman. Siswi terbabit adalah Norfarhana Farzieana, seorang ahli PMIUPM. Bilik yang didiami oleh Farhana dan rakan-rakannya dipercayai menjadi markas operasi PMIUPM pada waktu itu.

Motor Ketua Jentera kumpulan Pro Pelajar dan kereta pegawai HEP UPM turut menjadi mangsa keganasan. Siapa punya angkara? (baca sini)

Budaya biadap, berkelakuan kasar terhadap pegawai keselamatan universiti hingga pecah pintu pejabat HEP, menyebarkan propaganda palsu dan merancang drama penculikan adalah antara trend baru politik pelajar pembangkang di universiti. Dulu mereka kecam E-Vote, tapi bila mereka yang menang, segala-galanya adalah adil. Di universiti yang mereka kalah, pelajar pro pembangkang gagal menerima hakikat dan mahu sangat mencetuskan konflik. Itu adalah budaya politik yang diajar di Perak bila PAS hilang kuasa. Kita sama-sama lihat nanti bagaimana pembangkang (PAS, PKR dan DAP) akan mempergunakan kepimpinan MPP yang baru di UKM, UM dan UIA. Hormatilah majoriti pelajar lain yang ingin belajar, kalau mereka juga bangkit berdemo terhadap 100 yang kurang ini, agaknya apa akan berlaku?

17 comments:

Palui said...

Nanti kalu aku dpt jumpa mamat ni kat Sabah, taulah aku ajar dia erti belajar dan kurang ajar.

Anonymous said...

Inilah contoh ajaran yang dibawa oleh puak puak pakatan haram . Muka pun dah macam puaka.

ajai62 said...

Assalam Bro

Siapa pun mereka Akta Universiti ada. Tindakan tatatertib boleh diambil. Itu pun kalau pihak UPM nak ambil lah. Bagi saya pada yang dicederakan buat aje laporan polis biar dia orang tahu langit tinggi rendah. Inilah dia bakal pencacai pembangkang tak boleh terima kekalahan.

usin said...

aku sarankan guna auku. bicarakan mereka yg biadap ini. no kompromi. bicarakan ikut kesalahan. kalau didapati salah, BUANG.jangan simpan api2 ini kerana habis sekam dalam ipta akan terbakar!!!!

Anonymous said...

Yang aku nampak kementerian pendidikan dari dulu smpai skrg tido.Sbb apa? Salah satunya pensyarah pun turut bersekongkol. Kementerian xder TELOR.

sr. subzero said...

dah nm pelajar wat la cara pelajar....lihat la pelajar IPT awam pun perangai serupa binatang.. x boleh nak fikir ke.. x paham betul.. politeknik juga best.. x perlu semua ni.. kualiti pelajar setatraf gak ngaN U..

Anonymous said...

ni nak belajar ke nak ape ni?... hoi! kalau la student camni aja...tarik balik pinjaman dan berenti je dari jadi student tu...kalau merusuh sangat..lokapkan je, jadikan kes polis.... baru padan muka diorang nie...

tak pulak aku tgk menda2 ni jadi kat uni swasta.... adoiii harapan bangsa ke camni?

dah muak tgk drama hasil hasil sampingan politik bangang! nama je mahasiswa.... akal semua guna kepala lutut! jahanam....jahanam...

-pemerhati-malam-

Anonymous said...

betul....kuatkuasakn semula auku dan isa bru mereka sume tau langit tu tinggi atau rndah...ptotlah mereka mnta mansuhkan auku dan isa supaya mereka bleh bertindak sesuka hati tanpa dikenakan hukuman.....auku harus dikuatkuasakn ke atas mereka....

Anonymous said...

siapa yang kurang ajar dulu?? siapa yang batalkan kemenangan calon PRO-M tu? siapa? lembu ker yang batalkan? memang layakla student2 tu kurang ajar dengan orang yang memang kurang ajar. pangkat TNC tapi disebabkan politik, otak tak boleh pakai. kenapa tarik balik keputusan membatalkan kemenangan pro-M tu kalau betul kemenangan diorg tu tidak mengikut sistem yg telus?? nasib baik pintu yang pecah bukan org yg pecah. kalau kat luar negara dah lama kena tembak org macam ni. huhu sekadar pandangan saja. xd kena mengena dgn idup aku pun..

Anonymous said...

korg x kene sng ar ckp..pirahh

Anonymous said...

pelajar celaka memang macam ni..perasan jer bagus..sebenarnya otak udang. bodoh

Anonymous said...

ini haa mahasiswa sendiri yg ckap...kalo ye pun ada korupsi,tp jgn ar tunjuk sifat kebinatangan...xde adab lgsung...apa kalo guna kekerasan bolah dpt semua ke..memalukan mahasiswa dan pemuda je...dah ar islam semua 2...maybe sebab perkataan mahasiswa 2 kot buat dorg besar kepala sgt..maha laa konon..ijazah pertama pun terkucai2 nak dpt,tp berlagak nak mampus mcm dorg laa bkal pemimpin negara yg memperjuangkan keadilan...kalo ar muka2 ni yg jd pemimpin satu hari nanti,xtaw laa apa yg jadi...jgn jd mahasiswa yg otak udang...korg mmg ar nampak mcm ramai...sbb ramai lg mahasiswa yg senyap..sbb malas nak layan sifat kebinatangan segelintir mahasiwa ni..tp kalo kitorang yg senyap ni dah meluat sgt dgn apa yg korg buat,mcm2 boleh jadi...

drrita said...

pelajr melayu bodoh nak mampus..
politik..politik..politik..
dapat kelas 3..kelauar tak de keje..
last2 mintak keje kat kerajaan..

ataih pagaqqq said...

buang ja... suruh dia pi join parti politik... xpayah belajar... mcm ni ka nak jadi peminpin masa depan??? xlayak langsung... xreti terima kekalahan....

Anonymous said...

Emak ayah hantar belajar kt upm utk belajar...bukan suh jadi kurang ajar...??
sedar2lah diri tu, cm nie ke sikap sorg bakal pendidik... pendidikn anak bangsa...?? kalau diri sendiri pn x terdidik... cmne nk didik org laen...??

Anonymous said...

anon 3.49

sape bg peluang diorang belajar kt ipta? kalo kt ipts confirm xlepas punyer cz depa semua bengap mcm ko jgk. ni lh spesis xreti bersyukur. cuba keadaan Malaysia mcm kt Palestin. brani ko tunujuk telor ko? dgn sama2 melayu ko mmg lh berani. dgn bangsa laen telor ko tu kecut jer.

Anonymous said...

SALAM SEMUA SEMOGA ALLAH MERAHMATI SEMUA. Terkenang tahun 1998 dahulu waktu tahun akhir kat "U". Waktu tu memang menyokong anwar. Tp bila tua ni baru mengerti erti perpaduan. Sayang ISLAM sayang Melayu. Betul..lah Kata-kata NABI KU (S.A.W) bila DIA berdoa pada TUHAN KU. 3 doa, 1 tak di makbul.. apa dia 1 Doa NABI KU yang ditolak lebih kurang bunyi begini "Ya ALLAH satu kan hati Umat KU". Itulah PERPADUAN sesama ISLAM. Oh ya pada budak2 UPM tu belajar lah....u kempen gila2 pun bukan jadi YB jugak Bukan dapat gaji jugak buat penat aje. Wsalam