>

Wednesday, February 10, 2010

Denny Thevarakam Hina Sultan Perak

9 Februari 2010, Mahkamah Persekutuan memutuskan keputusan 5-0 menolak rayuan Nizar Jamaluddin. Azizan Abdul Razak (MB Kedah) turut menyeru semua pihak agar menerima keputusan tersebut dengan hati yang terbuka. Namun ada juga rakyat yang enggan menerima hakikat tersebut, malah bertindak melampaui batas dengan menghina institusi kesultanan Melayu dengan panggilan yang tidak sepatutnya.

Denny membandingkan Australia dengan Malaysia. Jika begitu, lebih baik duduk di Australia. Kalau hendak jadi warganegara Malaysia, sila beradab dan hormati institusi Raja Melayu.

Denny Thevarakam membuat komen menghina Sultan Perak tersebut di pages Lim Kit Siang. Satu demi satu hinaan dibuat oleh blogger dan penyokong pembangkang terhadap Sultan Melayu. Sebelum ini Aduka Taruna hina Sultan Johor, kemudian datang pula Denny yang menghina Sultan Perak. Apakah motif mereka? Sengaja memprovokasi pihak berkuasa untuk menangkap mereka dan mendapat populariti di media?


Nga Kor Ming boleh soal bercakap pasal iman dan taubat. Hebat benar tarbiah PAS terhadap Setiausaha Agung DAP ini. Orang PAS kena berani tegur cara Nga ini, jangan sampai dia pijak kepala orang Melayu baru hendak sedar. Tidak perlu lagi PAS bersama dengan DAP. Lebih baik demi ukhuwah Islam, berpakatlah dengan UMNO untuk menjaga kepentingan politik Islam di negara ini. Berpakat dengan DAP banyak merugikan. Agama dipersenda, raja dicaci.

Peliknya, pemimpin pembangkang boleh pula membiarkan penyokong mereka bersikap ekstrems sebegini. Apa guna jadi pemimpin politik jika gagal mengawal perbuatan penyokong sendiri. Bukan seorang dua yang berperangai sebegitu tetapi makin menjadi-jadi pula. Politik Malaysia sudah diheret ke kancah yang tidak sihat bila kutukan yang melampau sudah menjadi senjata untuk menjatuhkan orang lain. Raja pun turut menjadi sasaran. Jika tidak setuju dengan sistem negara ini, lebih baik jadi warganegara lain. Malaysia adalah tempat bagi mereka yang bersyukur dan tahu berterima kasih. Mereka yang salah gunakan kebebasan perlu menerima hukuman yang setimpal.

11 comments:

Anonymous said...

c Denny ni tak tahu betapa ada dikalangan rakyat Australia tidak suka kaum india...bila dah jadi warga mereka mula tunjuk belang, tunjuk lagak serta perangai ala "mat salleh", mcm mereka itu rakyat Australia yang asli dan saksama nak same treatment

Tengok laa sampai bila boleh bertahan. Nanti cari jugak Pemimpin-pemimpin kita minta tolong masa itu yg busuk pun jadi wangi, yang buta pun jadi celik.

Kecik kecik belajar sekolah kerajaan, masuk Uni dah mula celik mata hidup senang lupa diri dan asal usul.


Nota: Guan Eng lari dari zaman "dahulu" pemerintahan Kesultanan Melaka ke Penang kerana tak tahan derita di tempat sendiri, kerana ISA, tak buat duit,kocek kosong, tak glamour, etc.

Anonymous said...

inilah hindu kurang ajar tak tahu hormat sultan.

10 BUDAK HITAM said...

Jgn main2 ngan Sultan Azlan.

Setakat ni 9 orang telah dijatuhkan hukuman denda RM15,000 atau 3 tahun penjara bersabit kesalahan menghina dan mencaci Sultan Azlan Shah di laman web baginda.

Hebahkan..insyallah jika sampai ke pengetahuan pihak berwajib, india ni pn akan mengalami nasib yang sama.

----------------------------------

Kami Terjah, Kami Bongkar & Kami Kerjakan di 10SIBUDAKHITAM.BLOGSPOT.COM

revomuda said...

contoh india yang suka menjerit bila senang dan akan lebih menjerit bila tersepit....

YANG GAMBI said...

Salam bro, apa tidak adakah dari kalangan rakyat Perak yang mampu buat laporan Polis ?........... buatlah tindakan mengajar paria sekor ni....

Anonymous said...

..kaum bukan melayu tak heran komen2 ini semua sebab diaorang tau org melayu di malaysia byk baik hati, byk murah hati, byk jaga hati kaum2 bukan melayu... apa helann....tatak helan...

Mata Hati Jiwa said...

harap rakan2 dapat sebarkan dan buat laporan polis dengan segera.. pastikan budak mentah ini terima hukuman yang sewajarnya..

Saya Rakyat Malaysia said...

apa nak jadi dunia ni? orang kafir boleh suruh kita, tepuk dada tanya iman, bertaubatlah sebelum terlambat!

Mengucap, g sunat dulu baru bley lu cakap pasal iman.

HamPAS, berhenti lah bersetubuh dengan DAP tak sedar diri. dah banyak bayi kena buang!

Anonymous said...

"Mengucap, g sunat dulu baru bley lu cakap pasal iman"
kalo gini lah, sape2 pun org x nak masuk Islam. Kita jgn la nk brlagak sgt. diorg pun makhluk Allah, berhak utk dpt sinar Islam.

Anonymous said...

"Mengucap, g sunat dulu baru bley lu cakap pasal iman"
kalo gini lah, sape2 pun org x nak masuk Islam. Kita jgn la nk brlagak sgt. diorg pun makhluk Allah, berhak utk dpt sinar Islam.

Anonymous said...

Anon 6:17. apa hal ko? Apa yang 'Saya Rakyat Malaysia' tu cakap MEMANG BETUL!