Monday, June 23, 2008

Janji Janji Manis Pakatan Rakyat

Jumlah keluaran minyak Malaysia ialah 700 ribu setong sehari. Sumber: (Energy Information Administration, USA, Januari 2008). Itupun Petronas hanya keluarkan 75% (termasuk yang dikeluarkan oleh Petronas Carigali) dari 700 ribu tong tersebut. Selainnya ialah Shell, Exxonmobil dan Esso. Sumber minyak di Malaysia dijangka dapat bertahan selama 22 tahun lagi sahaja.

Berbanding di Venezuela 2.4 juta tong sehari. Harga di Venezuela memang murah disebabkan penggunaan minyak di sana tidak sama seperti di Malaysia. Jumlah penduduknya hampir sama dengan Malaysia iaitu 27 juta. Daripada 1,000 kelahiran bayi, 18 meninggal dunia di Venezuela. Kadar kesihatan di kawasan luar kota adalah teruk di Venezuela. Tidak seperti di Malaysia, ada subsidi untuk hospital dan klinik desa.

Keluaran Malaysia kurang 1% dari keluaran minyak dunia. Jadi tidak adil mengatakan kenapa Malaysia sebagai sebuah negara pengeluar minyak tidak meletakkan harga yang murah seperti Venezuela.
Gambar : Berapakah gelen minyak yang digunakan untuk latihan ketenteraan pesawat-pesawat Israel untuk menyerang Iran? Jadi Israel serang Iran sebab minyak atau nuklear?

Amerika juga negara pengeksport minyak dunia. Apakah Anwar Ibrahim yang selalu berulang alik ke Amerika terlupa menyebut Amerika sebagai negara pengekport minyak? Harga seliter minyak di Amerika lebih mahal dari Malaysia. Berbanding dengan Amerika Syarikat yang mengeluarkan 4.9 juta tong sehari. Ini belum dicampur dengan Iraq sejumlah 3.7 bilion tong sehari yang sekarang ini sudah pun dikuasai dan dijajah oleh Amerika. Kenapa harga minyak Amerika mahal sedangkan pengeluaran minyak di sana kuantitinya besar?

(Gambar: Kedudukan tentera Amerika Syarikat di beberapa buah negara yang berdekatan dengan sumber minyak. Adakah semua ini dirancang untuk menguasai minyak ?) Stok minyak di Amerika Syarikat hanya mampu bertahan selama 11 tahun sahaja lagi. Mungkin inilah sebabnya mereka ke seluruh dunia mencari minyak tetapi alasan yang diberi ialah mencari pengganas. Anwar perlu minta Exxonmobil tambah subsidi di Amerika dulu, sebelum desak nak ambil subsidi Petronas di Malaysia.

Kita boleh minta Petronas subsidi semuanya tetapi lama kelamaan kantung subsidi negara akan mengecil bila Petronas kurang aktiviti pelaburan luar. Petronas menyumbang 35% daripada kantung subsidi negara. Jangan sampai kita terkurang duit untuk mendapat subsidi dalam sekolah, hospital, klinik kerajaan dan universiti. Kalau hendak membantu masyarakat, jangan lari dari bayar cukai dan zakat.
PAS di Kedah pun tidak ada wang untuk sara Kerajaan Negeri. Terpaksa tebang balak di kawasan tadahan air untuk dapat RM100 juta. Bagaimana kalau mereka perintah Malaysia bersama PKR nanti? Masing-masing pasti berebut hendak jadi ahli lembaga pengarah Petronas atau mahu agihan duit Petronas untuk mereka. Duit guru KAFA sebanyak RM50 pun belum diberikan lagi di Penang. Dulu kuat mereka tembak kata Kerajaan Negeri BN tidak pandai tadbir, sekarang apa dah jadi di Kedah dan Penang? Sekarang manislah mulut mereka janji nak turun harga minyak. Perkara yang sudah ada dalam genggaman pun mereka tidak buat lagi.

AZRINIZAM IBRAHIM
Presiden Gabungan Pemimpin Mahasiswa Malaysia (GPMM)

24 comments:

Anonymous said...

Pembangkang rompak petronas, lepas ni pembangkang janji nak bagi sebulan satu ribu pada budak budak menanggur.

zamspotte said...

Suara alam bergema
Indah mengusik-usik kalbu
menenangkan jiwa yang gelisah
Memberikan seribu satu inspirasi baharu...

Namun, alam... kau diperkosa!
Kau dinodai manusia durjana yang tamakkan hasilmu
Kau sumber inspirasi yang tiada nilainya
Memangkas dahan pohon-pohonmu
Ibarat hilang sejuta warna kehidupan

Wahai alam, janganlah dikau bersedih
Janganlah dikau tangisi...
Walau masamu telah kunjung tiba, menandakan usia kami manusia pun semakin pendek....

Akanku perjuangkan khazanahmu yang berharga
Semoga ehsanku berbalas syurga
Dunia dan di hari kebangkitan kelak...

zamspotte, 2.13pm, 23 Jun 2008
komputer teknikal

maharaja zhou said...

Apakah maksud 'asabiyyah? Maksud 'Asabiyyah ialah berhimpun ataupun menolong kaumnya di atas landasan kezaliman. Oleh itu, PAS sering menggunakan ayat 'asabiyyah untuk menyerang UMNO.

Namun, benarkah segala itu? Jika PAS masih menyokong penebangan tadahan air yang mana ini adalah kezaliman kepada alam sekitar dan penyokongnya masih mengangguk, tidakkah ini 'asabiyyah?

Lawatilah: maharajazhou.blogdrive.com untuk mengetahui bahawa PAS juga adalah PARTI 'ASABIYYAH.

Anonymous said...

Pencapaian 100 hari BN :

- Kenaikan harga minyak.
- Pergolakan politik yang tak sudah2.
- Peruntukan kepada Sabah dan Sarawak menceceh berbilion RM. Tapi Pak Lah kata masih tak cukup untuk memuaskan perut Yong Teck Lee.
- Yong Teck Lee kata ada masalah pendatang tanpa izin tapi manifesto kata depa akan tangani PATI. Sapa yang betoi nie.
- Kata nak tingkatkan keselamatan, tapi jenayah masih menjadi2.
- Manifesto kata, meneruskan usaha memerangi rasuah tanpa gentar dan pilih kasih, tapi dalam kes Yong Teck Lee, macam ada pilih kasih je.

Setakat itu dulu pencapaian BN.

Anonymous said...

Pencapaian 100 hari Pakatan Rakyat

1) Babi membiak dengan banyak di Sepang RM100 juta.

2) Kuil, gereja dan tokong menjulang tinggi ke langit

3) Dasar Ekonomi Baru dihapus

4) Pertama kali dalam sejarah, ahli DUN Melayu angkat sumpah depan Speaker dan Timbalan Speaker bukan Melayu.

5) Ketuanan Melayu mahu dihapus oleh Pakatan Rakyat.

6) Mampu beri RM11 sahaja untuk air sedangkan BN beri RM625 dan RM150

7) Pertama kali pembangkang bukan Melayu jumlahnya ialah 39 orang dalam parlimen, Melayu cuma 42 orang. Lebih hanya 3 orang sahaja. Jadi kafir harbi lagi kuat dalam Pakatan Rakyat.

8) Anwar tanpa segan silu membawa masuk pengaruh Yahudi ke Malaysia dengan kunjungan hormat beberapa orang taukeh Yahudi ke Malaysia. Malah Anwar sanggup makan duit Yahudi sebagai gaji bulanannya.

9) Karpal (India) sudah berani lawan raja raja Melayu. Tetapi Anwar bacul tidak pertahankan raja Melayu malah membela Karpal.

10) Anwar bacul dan tiada telur kerana biarkan Kit Siang dan Guan Eng hapuskan DEB di Penang, biarkan Teresa Kok panggang babi, biarkan Gobala terpa Speaker, biarkan Xavier dan Ronnie dirikan kuil dan gereja tinggi di Selangor. Mana telur Anwar?

Anonymous said...

Kejadian rogol, romen, liwat dan bersetubuh dan menduburkan binatang juga berlaku di Kelantan, Perak, Kedah, Penang dan Selangor. Mana dia janji nak kurangkan gejala sosial.... judi, nombor ekor masih berleluasa di sana. Cakap ja besar, perintah macam haram jadah.

Anonymous said...

BERJUBUR DENGAN KAMBING PERNAH BERLAKU DI BACHOK. EH, BACHOK TU BUKAN KE DI KELANTAN JUGA? HA HA HA HA HA HA

Anonymous said...

TEMPAT NASHARUDDIN MAT ISA (TIMBALAN PRESIDEN PAS)

Anonymous said...

Pencapaian Pakatan Rakyat vs Pencapaian BN

JAWAPAN : DEPA SERUPA JER

1) Babi membiak dengan banyak di Sepang RM100 juta.

Kat Melaka & NS pun banyak...siap buat demonstrasi lagi. Tapi time ni FRU baik hati tak macam kat Batu Buruk. Ternyata FRU sayang Cina lebih dari Melayu.

2) Kuil, gereja dan tokong menjulang tinggi ke langit.

Kat Batu Caves masa Kerajaan BN memang nak sampai langit pun. Warna emas lagi.

3) Dasar Ekonomi Baru dihapus.

Bukti Dasar Ekonomi Baru, anak Pak Lah telah berjaya menempatkan antara orang terkaya di Malaysia. Sama je masa Anwar dulu, semua kengkawan dia kaya raya.


4) Pertama kali dalam sejarah, ahli DUN Melayu angkat sumpah depan Speaker dan Timbalan Speaker bukan Melayu.

Dah lama pun Kerajaan BN dok berkawan dengan kafir nie. Sejak merdeka lagi. Sekarang dah makin naik kepala. Minta macam-macam. Kena tegas la sikit dengan orang kafir nie. Ni tak, asyik tidur je. Angkat sumpah dengan kafir lebih kurang je la dengan peluk Michelle Yeoh. Kira aci la...


5) Ketuanan Melayu mahu dihapus oleh Pakatan Rakyat.

Ketuanan Melayu ni hanya relevan kat Pak-pak Menteri je. Dia orang kena jadi tuan untuk mengkayakan kroni-kroni depa. Golongan marhein, dok jadi hamba depa je la...

6) Mampu beri RM11 sahaja untuk air sedangkan BN beri RM625 dan RM150

Nape tak kira sama berapa kerajaan BN bagi kat Menteri-menteri ngan anak menantu mereka. Tak cukup, buat merajuk plak kata tak caya kat PM. Cakap je la terus terang kata "tak cukup PM, bukan tak caya"...

7) Pertama kali pembangkang bukan Melayu jumlahnya ialah 39 orang dalam parlimen, Melayu cuma 42 orang. Lebih hanya 3 orang sahaja. Jadi kafir harbi lagi kuat dalam Pakatan Rakyat.

Baru nak sedar. Masa ada kuasa, tak ingat kat rakyat. Siap cabar rakyat lagi. Menantu kata Petronas kena umum untung, baru la Tan Sri Hassan Merican terhegeh2 masuk tv. Menantu kata 'restructure subsidy" (masa perhimpunan Agung UMNO yang lalu), kerajaan pun ikut. Ahli Parlimen pun ikut jer, punya la bodoh. Sapa yang memerintah M'sia nie...

8) Anwar tanpa segan silu membawa masuk pengaruh Yahudi ke Malaysia dengan kunjungan hormat beberapa orang taukeh Yahudi ke Malaysia. Malah Anwar sanggup makan duit Yahudi sebagai gaji bulanannya.

Anwar nie, liabiliti terbesar orang Melayu. Lebih teruk dari menantu PM lagi. Aku dok tunggu bila dia nak sumpah junjung Quran. Kes rasuah ngan liwat. Aku sokong tindakan Mahathir. Asyik dok menjaja kata dia la paling pandai jadi Menteri Kewangan. Pi raaahhhhh....


9) Karpal (India) sudah berani lawan raja raja Melayu. Tetapi Anwar bacul tidak pertahankan raja Melayu malah membela Karpal.

Sama je la ngan PM masa kes Terengganu nak lantik MB dulu. Tuduh Agung tak tau Perlembagaan. Polis senyap je. Kes menatang pun tak settle lagi.

10) Anwar bacul dan tiada telur kerana biarkan Kit Siang dan Guan Eng hapuskan DEB di Penang, biarkan Teresa Kok panggang babi, biarkan Gobala terpa Speaker, biarkan Xavier dan Ronnie dirikan kuil dan gereja tinggi di Selangor. Mana telur Anwar?

Macam sama je la. Macam kes Patrick Lim, kes Samy Vellu buat kat Batu Caves, biar Pak Lah terpa Dato MC, bab panggang babi nie aku rasa lagi baik daripada bekas Menteri cabul orang, bab kuil dan gereja nie, berapa banyak kuil haram, pegi la robohkan...takkan takut kat Samy Vellu kot....kes Ku Li (bakal calon Presiden UMNO) pakai salib...orang tua nie kalau jadi Presiden, mau lagi teruk daripada Pak Lah...

AKU CADANGKAN TUBUHKKAN JE SATU KUMPULAN DIANGGOTAI OLEH ANWAR, PAK LAH, PAS SELANGOR....SEMUA SEKALI LA....

MENYANYI LAGU "KITA SERUPA"

Anonymous said...

tambahann lagi...

PKR lagi BABI sebab bagi muka orang Cina di Malaysia ini


1) Namewee hina azan kita. Apa Anwar buat?

2) Cina cina haram jadah macam Teresa Kok ni mintak macam macam. Apa Anwar buat?

PKR adalah punca segala gala nih. Kalau dulu tiada parti PKR, UMNO akan kuat. Cina tak akan berani pijak kepala Melayu. Tengok balik filem Bukit Kepong macam mana Cina khianati dan rancang pembunuhan polis polis Melayu.

Hasrulnizam said...

hehehe.. apapun jangan nak menunding jari.. penbangkang ke pro kerajaan ke.. yang nayat apabila dasar kerajaan dilaksanakan, semua rakyat akan terkena, samaada baik atau buruk. Macam harga minyak. Penyokong BN pun perit dan Penyokong PR pun sakit.

Anonymous said...

Babi Membiak sejak 50 tahun umno bn memerintah.
Kedah tak ada duit berpunca 50 tahun umno bn makan duit rakyat.
Minyak naik kerana 50tahun umno bn tak tau memerintah malaysia.
Ramainya MP bukan melayu kerana umno bn nak kekal kuasa takut kalah di kawasan melayu.
apa lagi jawablah pembodek umno bn penderhaka melayu

zamspotte said...

Wahai saudara ntahsapatah (anonymous) yang budiman...

Tsunami yang berlaku 2004 nak salahkan BN jugak ker??
Tentera Amerika serang Iraq salah BN jugak ker??
Yahudi ZIonis wat latihan ketenteraan besar-besaran pun salah BN jugak??
Permintaan minyak yang tinggi daripada China dan India salah BN jugak ker??

Bagaimana babi di bawa masuk ke Malaysia? Cuba che tahsapatah bagi dengan fakta imigran babi ni dari mana??

(agaknya kalau anak korang gagal dalam peksa pun salah BN jugak kut??)

Anonymous said...

semua salah BN, kerajaan BN yang salah. PAS yang bagus. Undi PAS boleh masuk syurga

Skullsplitter said...

Dari mana la makhluk yang berani berkata masuk PAS masuk syurga. Bukan kerja kita tu semua. Ibadah yang dituntut pun masih tunggang terbalik. Mana dtgnya syurga macam itu. Mengenal Allah pun kita masih fail. Berani bercakap ttg syurga? Milik siapa syurga itu? Milik siapa kita ini? Nauzubillah. Moga Allah sentiasa merahmati kita. Insyaallah.

Anonymous said...

Kesian orang Melayu...asyik orang Melayu je yang tak betul...orang Melayu BN kata orang Melayu PAS & PKR tak betul...orang Melayu PAS & PKR plak kata orang BN tak betul...

Orang kafir mesti dok bergembira sekarang nie...

Takkan lah takda satu pun kebaikan (walau sebesar zarah) yang kerajaan BN dan PAS buat...nak komen PKR, belum sempat satu penggal memerintah lagi...

Yang penting, jujur lah dalam pemerintahan yang diamanahkan...yang pasti aku takkan halalkan walau sebesar zarah sekalipun sekiranya mana2 pemerintah zalim terhadap hak aku...itu yang pasti...

Semoga Allah merahmati orang Islam dan bangsaku yang semakin berpecah belah....

Amin....

Anonymous said...

Ketuanan Melayu atau Ketuanan Umno

NST) KUALA LUMPUR: The MCA has condemned the plan by Pas to turn Malaysia into an Islamic state that practices Hudud law. MCA president Datuk Seri Ong Ka Ting was commenting on a report in the Harakah on Thursday, which quoted Pas deputy spiritual leader Datuk Dr Haron Din as saying that Pas will eventually come into power and when it does, it will amend the Federal Constitution and turn the country into a Islamic state which implements Hudud law.
"This is what the MCA has long been warning the people about; that Pas has this ulterior motive of trying to force upon the country the concept of an Islamic state," said Ong yesterday in a "I told you so" manner, after chairing the party's presidential council meeting.

Ong said during the recent election, Pas had put on the "friendly mask" of wanting to create a welfare state to attract voters. But now, the "ugly tail" of wanting to form an Islamic state has again shown itself.

"This is something multiracial Malaysia cannot accept. MCA is strongly against it and we think a lot of the non-Muslim parties will agree with us," he said. Asked why he chose to speak up now when both Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi and Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Razak had both declared Malaysia to be an Islamic state last year, Ong said the MCA's stand had always been with the Constitution.

"No matter who says what about the status of Malaysia, we stand by the Constitution. People can try to label Malaysia with different names. But what they cannot do is to change the make-up of the Constitution. In the Constitution, it is stated that Malaysia is a secular state. This was discussed and agreed to by the founding fathers. It was agreed that all the different races and their different beliefs will be accommodated," Ong said.

Earlier at Wisma MCA, party Youth chief Datuk Liow Tiong Lai issued a similar statement.
Geli hati saya membaca cubaan MCA menakut-nakutkan DAP akan PAS, kononnya parti Islam itu memakai topeng semata-mata kerana hendak memenangi undi bukan Melayu. MCA juga mengatakan bahawa sekiranya PAS berjaya membentuk kerajaan Pusat kelak ia akan memperkenalkan hukum hudud yang kononnya akan memotong tangan-tangan orang ramai dan menjadikan negara ini negara yang ramai dengan manusia bertangan kudung (baca: Mahathir). Geli hati saya kerana MCA menakut-nakutkan orang-orang Cina akan hukum Hudud yang pada hakikatnya boleh dilaksanakan hanya ke atas orang-orang Islam. Juga cukup geli hati kerana inilah teman sekatil UMNO selama 50 tahun BN memerintah Malaysia. Orang-orang Cina cukup meluat sekarang dengan MCA, yang disifatkan mereka sebagai anjing suruhan UMNO; disuruh menyalak, menyalak, disuruh diam, diam. Teman sekatil UMNO ini jugalah yang selama ini menakut-nakutkan orang-orang Cina tentang Islam, agama yang kononnya dibela dan diperjuangkan oleh UMNO. Anjing suruhan UMNO, digelarnya MCA oleh orang-orang Cina, kerana perangainya yang bacul. Sekejap dikatanya Malaysia negara sekular. Apabila tuannya UMNO berkata Malaysia negara Islam, kecut telurnya, terus mengatakan Malaysia negara Islam Sekular. Ibarat seorang mengatakan halal, seorang lagi berkata haram. Lama-lama jadi halam. Bubuh sajalah. Dan kita masih lagi tertanya-tanya sesama kita, apa punca kepincangan umat Melayu di tanahair sendiri walaupun sudah 50 tahun UMNO berkuasa. Sepatutnya setelah 50 tahun diperjuangkan bangsa Melayu, tidak ada lagi orang-orang Melayu yang merempat di jalanan atau tinggal di setinggan di tengah-tengah bandaraya. Namun begitulah hakikat kegagalan UMNO biarpun setelah 50 tahun diberikan mandat rakyat.

Anonymous said...

Tun M pasti menangis lagi
Kemana pergi dan sudahnya si "resam padi", jika difahami mafhumnya beginilah kiasnya jika tidak pandai dalam mentadbir negara, belajarlah dari orang yang lebih luas pengalaman. Resam itu juga menyebabkan Tun Dr Mahathir Mohamad telah bertempik keras , lihatlah artikel malaysiakini apa kata Tun.
mahathir mohamad 01

"(Ia kerana) pemimpin yang disokong oleh parti lawan bukan pemimpin sebenarnya. Pemimpin yang disokong oleh parti lawan akan memusnahkan kita," tulis Dr M dalam blognya yang bertajuk ‘Pemimpin Pemusnah'..

"Inilah yang kita sedang lihat berkenaan dengan presiden Umno sekarang. Secara langsung dan tidak langsung, kita lihat ketua-ketua parti lawan menyokong pengekalan Datuk Seri Abdullah sebagai ketua atau presiden Umno dan perdana menteri.

Kias yang khusus ditujukan buat si Dollah. Di sebalik pelbagai kecaman dan “label” yang diberikan kepada Tun Dr Mahathir, ramai dari kita juga tidak pernah menolak kehebatan Tun dalam membangunkan Malaysia sebagai sebuah negara yang dihormati di rantau ini dan dunia secara keseluruhannya. Tetapi jika kita menoleh kembali pada sejarah, pasti ramai dari kita yang tahu bagaimana KECEWANYA Tun pada saat-saat akhir legasi pemerintahannya.

Satu peristiwa yang masih kekal diingatan adalah peristiwa Tun menangis di satu Perhimpunan Agung Umno sekitar tahun 2002. Katanya Melayu mudah lupa. Beliau KECEWA kerana beliau GAGAL menukar dan merubah SIKAP dan MENTALITI bangsa Melayu. Malahan selepas Tun melepaskan jawatannya pada 1 Nov 2003, beliau pernah di tanya oleh sekelompok wartawan tentang apakah pekara yang paling beliau KECEWA sepanjang pemerintahan beliau?

Tun Dr Mahathir menjawab bahawa pekara YANG PALING BELIAU KECEWA adalah kerana GAGAL merubah MELAYU selama 22 tahun beliau menjadi Perdana Menteri Malaysia. Maksud beliau ialah beliau gagal merubah mentaliti dan pemikiran orang melayu walaupun negara Malaysia sudah mencapai tahap pembangunan yang diiktiraf dunia.

Hari ini, peristiwa itu HANYA tinggal SEJARAH. Tiada siapa yang pernah membuat satu kajian atau satu perbincangan betapa disebalik HEBATnya Tun yang Berjaya mendirikan Twin Tower, Putra Jaya, Membangunakan Ekonomi Malaysia yang diiktiraf sebagai “Asian Tiger” di awal tahun 90an , membangunakan industri kereta nasional-Proton Saga dan pelbagai lagi monumen dan simbol kemajuan Bangsa Malaysia, akhirnya Tun Dr Mahathir mengaku yang beliau GAGAL… GAGAL dalam merubah MENTALITI orang MELAYU. Pekara yang dipandang ringan oleh bangsa kita tetapi gagal diubah oleh seorang PEMIMPIN yang bertaraf dunia.

Malangnya hari ini, pemimpin sedia ada masih bersuka ria, lobi-melobi dan tendang menendang antara satu sama lain. Mereka tidak melihat perkara yang TELAH menitiskan air mata pemimpin agung Malaysia itu dan pemimpin hari ini tidak mahu belajar dari sejarah yang terukir dalam lipatan cerita kehebatan Tun sendiri.

Jika perubahan mentaliti dan kepercayaan bangsa melayu bukan pekara besar, kenapa Tun menangis untuk menunjukkan betapa beliau kecewa atas kegagalan beliau? Kenapa beliau mengulang-ulang semula perasaan kekecewaan itu selepas beliau bersara dari politik? Tetapi..jika penting kenapa tidak ada satu pun tindakan besar yang dijalankan oleh pertubuhan orang–orang yang mewakili bangsa melayu untuk meihat kegagalan yang pernah Tun akui itu. Atau adakah pemimpin HARI INI suka untuk membiarkan MENTALITI melayu terus kekal dan terus hanyut dan me “layu”???

Tun Dr Mahathir sebenarnya sedar betapa pentingnya satu perubahan mentaliti dan pemikiran dalam budaya melayu. Buku “Malay Dilemma” yang ditulis pada tahun 1969 oleh beliau adalah bukti bagaimana Tun membicarakan secara khusus masalah melayu dalam aspek kehidupan dan budaya melayu itu sendiri. Tun mahu membuat satu perubahan sikap dan satu anjakan paradigma dalam budaya melayu.

Anonymous said...

Kenapa Khir,Tajol,Awang Adek dan Mahdzir Tumpas:
Sayidina Umar Ibnu Khattab | bibitnya seorang khalifah bumi
Sayidina Umar Ibnu Khattab, nama besar yang harum di bumi dan di langit, salah seorang dari empat sahabat besar yang utama dan beliau dijamin syurga. Beliau merupakan khalifah kedua Rasulullah SAW setelah Sayidina Abu Bakar Ash Shiddiq. Banyak kisah menyebutkan tentang ketaqwaan Sayidina Umar Ibnu Khattab, tentang zuhudnya, tentang ketegasannya membela agama Allah dan sifat waraknya.. Sayidina Umar adalah salah satu bukti kebesaran dan kehebatan Rasulullah SAW kekasih Allah.

Berkat doa Rasulullah beliau memeluk Islam. Rasulullah mampu mengubah dan mendidik, mengenalkan Allah pada Umar Ibnu Khattab sehingga menjadi seorang yang super bertaqwa. Dari manusia yang pernah mengubur bayi perempuannya hidup-hidup menjadi manusia yang mampu menyerahkan dunianya, hidup matinya untuk Allah dan RasulNya.Dari manusia yang kejam dan ditakuti se-jazirah arab menjadi manusia yang paling disegani dan dihormati di Timur dan di Barat (Persia & Romawi).

Manusia yang membuat seantero jazirah arab terkejut dan ciut nyali ketika mendengar beliau memeluk agama Islam. Islam telah mengubahnya menjadi manusia yang sangat penyayang, adil dan sangat membela orang miskin. Dari manusia yang sangat keras menjadi manusia yang lembut hatinya, hingga linangan air matanya ketika mengingat dosa membekas di pipinya. Air matanya selalu mengalir ketika takut kepada Allah, ketika teringat dosa-dosanya dan juga di saat mengaharapkan keampunanNya.

Karena takut dengan dosa-dosanya, maka setiap malam beliau memukuli punggungnya sendiri karena merasa banyak berdosa dengan Tuhan. Biarlah dosa-dosaku aku tanggung di dunia daripada aku harus menanggungnya di akhirat kelak begitulah hatinya merintih. Sayidina Umar, dari manusia penyembah roti dan patung menjadi manusia pemuja Allah yang hatinya begitu takut dan cinta dengan Allah. Sayidina Umar adalah manusia hasil didikan Nabi akhir zaman. Rasa takutnya dengan Tuhan begitu terlihat, hingga selalu bergetar dan menggigil badannya, serta pucat wajahnya ketika mengambil air wuduk.

Ketika ditanya oleh sahabat mengenai hal itu, beliau menjawab : “ tahukah engkau kepada siapa aku akan menghadap sesaat lagi?”.Semakin dekat dengan waktu sholat, semakin hebat getaran hati beliau. Hingga degupan jantung beliau ketika sholat terdengar sampai tiga shaf di belakangnya.Bahkan tercium bau hati terbakar karena hatinya terlalu takut dengan Tuhan. Begitulah rasa takut beliau sewaktu menghadap Allah, Raja dari segala raja.

Sifat tawakal beliau kepada Allah begitu kental, hingga setelah menjadi khalifah pun beliau tidak memiliki pengawal. Suatu ketika seorang utusan Romawi terheran-heran ketika menyaksikan Amirul Mukminin ditemuinya sedang tertidur seorang diri di bawah sebuah pohon, tanpa ada pengawal satupun. Ketika utusan Romawi itu bersiap hendak mengayunkan pedang ke arah sayidina Umar, tiba-tiba muncul dua ekor singa yang akan menerkam pengawal itu. Itulah diantara karamah Sayidina Umar ibnu Khattab. Dan akhirnya utusan itu pun masuk Islam, bukan dengan kekerasan tetapi dengan karamah (kemuliaan yang Allah berikan kepada orang yang sangat dekat padaNya, kalau bagi Nabi dan Rasul disebut Mukjizat). Pakaian Sayidina Umar teramat sederhana, bahkan sampai bertambal-tambal.

Beliau sering memikul sendiri karung-karung makanan untuk rakyatnya yang miskin. Ketika ditanya oleh orang kenapa beliau berbuat demikian sedangkan beliau adalah khalifah, beliau menjawab : “sesungguhnya yang akan ditanya oleh Allah mengenai perkara ini ( keadaan rakyat ) adalah aku, bukan kalian” .Artinya walaupun dunia di gengamannya tetapi tidak terpaut di hati, jasadnya bersama manusia tetapi hatinya bersama Tuhan ( Zuhud ).

Rasa kehambaannya begitu tinggi, hingga beliau berkata : “jika semua orang di neraka sudah selesai hukumannya, dan tinggal seorang yang terakhir, aku takut akulah orangnya”. Padahal disebutkan oleh Nabi SAW ,Shodiqul Masduq, bahwa beliau adalah sahabat yang dijamin syurga. Ketika dilantik menjadi Khalifah, beliau tidak berusaha tidur dalam kesehariannya. Beliau berkata, “ aku tidak dapat tidur di waktu siang,karena takut urusan rakyatku tidak selesai. Dan aku juga tidak dapat tidur di waktu malam,karena takut urusanku dengan Allah tidak selesai”.

Salah satu karamah Sayidina Umar yang lain adalah dengan izin Allah beliau mampu mewujudkan teknologi komunikasi yang super canggih, “the power of taqwa”. Kisahnya, saat itu sayidina Umar sedang berkhutbah di Madinah di hadapan kaum muslimin, tiba-tiba dalam khutbahnya beliau berteriak keras : “Sariyah…pergi ke balik bukit…!” Orang-orang yang hadir saat itu terheran-heran mendengar teriakan beliau yang tiba-tiba. Sampailah beberapa minggu kemudian datang sepasukan kaum muslimin, dipimpin oleh Sariyah bin Zanim Al Khalji, pulang dari medan jihad di Yerusalem, Palestina.

Sariyah menghadap Sayidina Umar dan menceritakan pengalamannya. Dia mengatakan bahwa, persis di hari dan waktu yang sama saat sayidina Umar berkhutbah di Madinah itu, Sariyah mendengar suara Sayidina Umar memerintahkan pasukannya agar pergi ke balik bukit. Sehingga di dapati pasukannya selamat dari kepungan musuh yang sangat banyak dan akhirnya tentara muslimin berhasil menduduki Yerusalem. Kisah terkenal ini disebutkan dalam kitab terbitan Beirut berjudul Thabaqat Al Munawi Al Qubra dan Jami’ Karamat Al Auliya’.

Pernah suatu ketika di zaman pemerintahannya, sungai Nil mengalami surut dan kering airnya. Menurut bangsa Qibti ( Mesir ) seorang gadis perawan harus dikorbankan untuk mengalirkan kembali air sungai Nil. Mendengar hal itu Sayidina Amr bin Ash ( Gubernur Mesir saat itu ) mencoba menghalang karena kedatangan Islam telah menghapuskan kepercayaan bangsa Mesir jahiliyah tersebut. Tetapi usahanya tidak membuahkan hasil, sehingga beliau mengirim surat rujukan kepada Khalifah Umar ibnu Khatab.

Membaca surat Amr bin Ash, Sayidina Umar kemudian segera menulis sebuah surat yang maknanya : “ Surat ini dikirim oleh Umar, Amirul Mukminin kepada sungai Nil. Wahai sungai Nil…Apabila air yang mengalir pada tubuhmu bukan dari kuasa Allah maka kami tidak memerlukanmu sama sekali, Tapi kami yakin Allah Maha Berkuasa dan kepadaNya kami memohoin supaya kamu mengalir ”.Kemudian Sayidina Umar memerintahkan Amr bin Ash untuk mengirimkan surat itu kepada sungai Nil dengan cara dihanyutkan ke dalam sungai Nil.Sungguh ajaib, dengan serta merta air sungai itupun mengalir seperti sedia kala sehingga akhirnya pengorbanan gadis perawan urung dilakukan, dan kewibawaan Islam pun naik di Mesir. Dalam kisah ini dapat kita fahami bahwa sungai Nil, sebagai makhluk Allah, pun taat pada khalifahNya.

Kisah ini ditulis dalam kitab besar Nadharu Asasul Hukmiatul Islamiyah. Kemudian, pernah suatu ketika di jazirah arab terjadi gempa bumi dahsyat. Waktu itu Sayidina Umar sudah diangkat sebagai Khalifah. Sungguh di luar lojik, hanya dengan tongkatnya Sayidina Umar memukul bumi yang sedang bergetar itu, sambil berkata : “ wahai bumi,engkau hamba Allah dan aku khalifahNya, mengapa engkau berguncang, apakah aku pernah bertindak tidak adil ke atas engkau?”.

Dengan izin Allah bumi pun berhenti berguncang, bumi sebagai makhluk Allah pun ikut tunduk patuh kepada khalifah Allah, ”wakil Tuhan” di zaman itu. Dalam dunia wali orang seperti ini disebut Sohibuz Zaman / Ghauts / Khutubul Auliya’/ Sulthanul Auliya’ yaitu pemilik zaman, yang kepadanya Allah mewariskan bumi ini.

Allah berjanji dalam Qur’an Surat Al Anbiya’ ayat 105 : “ akan Aku wariskan bumi ini kepada hamba-hambaKu yang soleh( bertaqwa) ”.

Kepada Shohibuz Zaman ini Allah wariskan bumi atas dasar ketaqwaannya, Allah jadikan semua makhluk tunduk dan patuh kepadanya, binatang, tumbuhan, awan, angin, bumi, hujan, tanah,petir dsb. Sohibuz Zaman adalah wakil Allah di zaman itu, manusia yang paling bertaqwa di zaman itu dan manusia yang paling mengenal ( ma’rifat ) Allah di zaman itu. Dengan sebab / perantaraan ( wasilah ) dia Allah memberlakukan segala kejadian di dunia di zaman itu. Sewaktu ada Nabi dan Rasul maka merekalah Shohibuz Zaman di zaman mereka.

Bahkan Rasulullah SAW bukan sekedar Sohibuz Zaman, baginda adalah Sohibul Azman ( pemilik seluruh zaman ) manusia yang paling bertaqwa, manusia yang paling dicintai Allah, pemimpin para Nabi dan para Rasul, pemimpin orang bertaqwa, imam seluruh manusia, uswatun hasanah dan rahmat bagi seluruh alam. Setelah tidak ada Nabi dan Rasul, maka khusus untuk umat Nabi Muhammad, atas dasar kasih sayangNya, Allah tetap mengirimkan wakilNya di dunia. Orang ini bukan seorang Nabi dan juga bukan seorang Rasul, tetapi peranannya seperti Nabi dan Rasul.

Dia diberi gelar Mujaddid, yang diutus Allah setiap seratus tahun di awal kurun hijriyah, yang tugasnya membawa manusia kepada Allah, mengembalikan manusia kepada Islam yang tulen, dia membangunkan sistem yang lain daripada sistem yang ada, yaitu membangunkan sistem Rasulullah, system Quran dan Sunnah, dia dan jamaahnya mampu melahirkan kebenaran (zohirina ‘alal haq) bukan sekedar memberikan slogan ataupun perkataan, mereka mampu melahirkan sistem hidup Islam secara riil ( madani ) di seluruh aspek kehidupan -akidah, ibadah, akhlak, dakwah, ekonomi, kebudayaan, teknologi, kesehatan, pendidikan dsb-.,Mujaddid akan memberi panduan yang paling tepat dalam mengamalkan Quran dan Sunnah di zamannya.

Gelanggang dakwah serta pengaruh seorang Mujadddid haruslah bersifat universal dan global artinya bukan bersifat lokal atau tidak dibatasi oleh etnik, bangsa dan negara. Dia tidak membawa ajaran baru tapi menunjukkan kepada manusia formula mengamalkan Islam yang tepat dan indah di zamannya. Sabda Rasulullah SAW: Artinya : Senantiasa ada satu thoifah ( jamaah ) yang sanggup menzahirkan kebenaran, tidak akan dapat dihancurkan oleh orang-orang yang menghancurkannya, hinggalah sampai datang ketentuan Allah ( hari Kiamat ). - Riwayat Muslim Artinya : Sesungguhnya Allah membangkitkan untuk umat Islam seorang mujaddid (pembaharu) yang memperbaharui urusan agama (Islam) pada setiap awal kurun. - Riwayat Abu Daud Saat ini kita berada diawal kurun.

Sesuai janji Rasulullah, maka semestinya Mujaddid itu telah lahir dan berperanan. Seluruh umat Islam bahkan seluruh manusia wajib mencari Mujaddid di zaman ini untuk mendapat panduan darinya. Karena Mujaddid inilah Pemimpin / Ulil Amri yang sebenarnya menurut kehendak Allah.Dia adalah sosok pemimpin yang bukan Nabi dan bukan Rasul, tapi menjadi bayangan Rasulullah, dia menyalin apa yang ada pada diri Rasulullah ( pribadinya, akhlaknya, ibadahnya, kasih sayangnya, kesabarannya, keberaniannya, lemah lembutnya, model keluarganya, model rumah tangganya, model jamaahnya,model perekonomiannya, model kebudayaannya, model ukhuwahnya, model pendidikannya, sampai hal-hal yang terkecil dari Rasulullah, yang di zamannya sudah ditinggalkan oleh umat Islam, dia mengamalkannya ) .

Dialah yang diberi gelar “ulama warasatul anbiya’“, sehingga Nabi SAW pernah bersabda mengenai Mujaddid ini yang maknanya “Ulama dikalangan umatku ialah laksana Nabi di kalangan Bani Israil“. Daripadanya kita akan memperoleh panduan hidup yang selamat dunia dan akhirat. Mujaddid ( wakil Tuhan di zamannya ) yang dengan “ketaqwaannya” akan mampu menyelesaikan segala masalah dunia dengan cara yang Allah kehendaki.

Termasuk di dalamnya masalah2 dunia saat ini, masalah Lumpur Lapindo, masalah multi krisis dunia, masalah bencana alam, masalah bencana transportasi, flu burung, Narkoba, AIDS, homoseksual, pornografi, berbagai macam masalah kemanusiaan, dan seribu satu masalah lainnya. Masalah yang besar yang lain adalah manusia ditimpa bencana, kriminalitas, korupsi, penipuan, penyalahgunaan wewenang peperangan, pembunuhan, perkosaan, kemiskinan, kesusahan, kemunduran dsb.

Akan tetapi menurut seorang Mujaddid masalah yang lebih besar lagi adalah apabila manusia sudah kehilangan iman, kehilangan kasih sayang, kehilangan sifat redha, kehilangan sifat sabar, kehilangan sifat adil, kehilangan kemanuisaan, kehilangan sifat lemah lembut, kehilangan ruh ibadah, kehilangan khusuk dalam sholat, kehilangan rasa takut dengan Tuhan, kehilangan rasa malu dengan Tuhan, lalai dengan Tuhan,tidak takut dengan neraka, keruntuhan akhlak serta moral, dan kehilangan perkara2 maknawi/ruhani lainnya. Artinya kalau secara ilmu tasawuf boleh dikatakan ketika itu manusia sudah “kehilangan Tuhan”.

Bencana lahiriah atau materiil yang terjadi adalah bersumber dari bencana maknawi atau ruhani, yaitu apabila manusia sudah “kehilangan Tuhan”. Jika sudah demikian parah kerusakan dunia, meliputi yang materiil maupun ruhani, yang mikro maupun yang makro, maka artinya Tuhan akan segera mendatangkan “wakilNya” untuk menyelesaikan masalah dunia dengan cara yang Tuhan kehendaki. Mereka itulah para Nabi dan para Rasul. Di saat Rasul sudah tiada maka Tuhan menurunkan seorang Mujaddid.

Atas dasar ketaqawaan mereka, maka Allah memberi rizki dari sumber tidak terduga, menjamin rizkinya, memberi ilmu, mengampuni dosanya, akan dibuka pintu berkat dari langit dan bumi, akan dibela oleh Allah, diterima ibadahnya, diterima taubatnya dihindarkan dari bala bencana, dibantu dalam segala urusannya, dll janji2 Allah bagi orang yang benar2 bertaqwa. Manusia yang jelas2 bertaqwa adalah para Nabi dan Rasul, Ulama pewaris nabi dan para Mujaddid di setiap zaman.

Pak Agenda said...

"Kejadian rogol, romen, liwat dan bersetubuh dan menduburkan binatang juga berlaku di Kelantan, Perak, Kedah, Penang dan Selangor. Mana dia janji nak kurangkan gejala sosial.... judi, nombor ekor masih berleluasa di sana. Cakap ja besar, perintah macam haram jadah."
inilah komen paling kelakar pada aku. Ada ke gejala sosial nak letak pada janji kerajaan je? Ingat depa tu Tuhan? Aku tanya la, apa tugas dan tanggungjawab yang ko lakukan untuk banteras gejala sosial,untuk jadikan masyarakat di Malaysia hidup dengan budaya Timur yang lemah lembut? Tu bukan tugas kerajaan sahaja,penguatkuasaan ada di mana2 tapi depa bukannya TUHAN! buat ops kat sini, kat sane orang lain buat hal,kalu depan mate ko ade gejala tak sihat ade ko wat report? tak kisah mane2 kerajaan tak kan mampu nak tangani kalu orang macam ko ada sejuta kat Malaysia, tu sebab ada Rakan Cop la, itula ,inila, ade masuk?or at least simpan nombor rakan cop? diri sendiri tu cermin dulu baru cakap. Tanya diri sendiri. Pernah kau ikut polis atau apa2 jabatan agama ke gi tangkap budak2 buat gejala sosial? pernah kau sendiri halau budak2 kecik kat cyber cafe balik baca buku? pernah? diri sendiri cermin dulu baru bercakap. dahla kata-kata kesat tak tentu hala, malah mendengkelkan lagi otak ko. Be wise!

Pak Agenda said...

(Reaksi tambahan kepada komen aku diatas)
Aku tahu ko bengang kat PR 5 negeri tu sama macam aku bengang kat depa tapi diri sendiri kene wise, nak menentang depa dengan hikmah. depa mmg dah dengkel tapi aku tak nak orang2 yang bersemangat macam ko (anonymous) jadi macam depa. so be wise. sama2 kita menentang depa.

zamspotte said...

Terasa teruja membaca komen tahsapatah (anonymous) berkenaan dengan kepimpinan Saidina Umar Al-Khattab... tetapi tidak related disamakan dengan kekalahan lima negeri di Malaysia... alangkah baiknya jika che' tahsapatah tonjolkan diri yang sebenar...

Pemimpin Mujaddid seperti Umar Al-Khattab, Umar Abdul Aziz (umayyah), Mansur Arrasyid (abbasiyyah) yang dikatakan muncul seabad sekali...

Tidak kurang jugak pemimpin terbilang Sultan Mansyur Syah di Melaka, kerana kemakmuran dan keamanan yang dikecapi di rantau nusantara yang rata-ratanya sudah menerima islam...

Point saya sekarang, adakah dengan cara menambahkan subsidi kepada rakyat semua golongan dengan pendapatan kerajaan (khazanah, LHDN, GLC dsb...) dan meminjam IMF untuk pertumbuhan negara membangun (idea sapa dari tahun 97 ni??) dapat memberikan kemakmuran kepada kita dan generasi yang akan datang?? Jawablah sendiri wahai che' tahsapatah budiman sekalian...

Anonymous said...

Minta tolong En zamspotte nasihatkan pemimpin kesayangan beliau agar mempraktikkan sedikit sebanyak cara kepimpinan tokoh2 Islam yang terkemuka...

Aku pasti kalau Khalifah Umar Al Khattab dan Umar Abd Aziz dijadikan idola oleh Pak Lah, nescaya BN akan menang semua kerusi Parlimen (100%)...bukan setakat 5 negeri, Kelantan pun leh kalah teruk...

Aku yakin Khalifah Umar tidak pernah berbohong semasa pemerintahannya dan sangat amanah di dalam menjalankan tugasnya...

Ini tidak, kejap kata esok tak bubar Parlimen...kejap kata minyak tak naik...

Aku rasa ini bukan ciri pemimpin seperti Khalifah Umar...entah lah aku pun tak berapa pandai sangat sejarah Islam ni...aku rasa en zamspotte lagi pandai sebab dia pandai quote ayat Quran lagi...

Satu benda aku setuju la...Anwar memang tak layak jadi pemimpin unless dia sumpah dengan nama Allah menafikan semua tuduhan yang dibuat ke atas beliau...

zamspotte said...

Wahai Che Tahsapatah yang budiman...

layarilah: http://pejuang-melayu.blogspot.com/2008/06/tok-janggut-akan-pertahankan-perdana.html

SUrah al-hujuraat, ayat 11-12 berkenaan dengan larangan memanggil seseorang dengan panggilan yang memalukan. Ini kerana, kebanyakan blogger komen tidak berhikmah dan memberikan bahasa yang kesat-kesat, tidak langsung mencerminkan agama islam yang cukup syumul ini...

Ingat, ATI'ULLAH WA ATI'URRASUL WA U'LUL AMRI MINKUM